۱۳۸۷ اسفند ۲, جمعه

نگاه علی(ع)به حکومت

فرازهايي از سخنان حضرت علي (ع) دربارهء حكومت بر مردم : امير مؤمنان در دو جمله همه مطلب را بيان مي‌فرمايد. روزي عبدالله ابن عباس بر امام وارد مي‌شود و ايشان را در حال تعمير كفشش مي‌بيند. حضرت خطاب به عبدالله مي‌گويد ارزش اين كفش چه قدر است؟ "ابن عباس" نگاهي به كفش فرسوده امير مومنان مي‌كند و مي‌گويد هيچ قيمتي ندارد. آنگاه حضرت مي‌فرمايد: "به خدا سوگند اين كفش بي‌ارزش براي من دوست داشتني‌تر است از حكومت بر شماست مگر آنكه حقي را بپا دارم و يا از باطلي جلوگيري نمايم."" و در بيان ديگري مي‌فرمايد: ""مرا با مدح و ثناي نيكو ستايش نكنيد و به رسم سخن گفتن با جباران تاريخ با من سخن مگوييد و همانند زورمندان دژخوي از من پروا مكنيد... و چنين گمان مبريد كه اگر با من سخن حقي گفته شود مرا گران مي‌آيد و نيز مپنداريد كه من بزرگداشت خود را خواهانم زيرا آن كس كه شنيدن حق و پيشنهاد عدالت بر او سنگيني كند عمل به آن دو برايش سنگين‌تر خواهد بود. بنا براين از گفتن سخن حق و نظر دادن به عدل دريغ ننماييد كه من در نزد خود برتر از آن نيستم كه خطا نكنم و از خطا در كردار خويش نيز احساس امنيت ندارم مگر آنكه خداوند مرا كفايت كند.""