۱۳۸۸ فروردین ۱۲, چهارشنبه

13بدر وطبیعت درمانی




روش طبيعت درمانى نيروهاى شفابخش طبيعت را به عنوان مهم‏ترين عامل درمان بيمارى‏ها باور دارد. اين مكتب درمانى مى‏گويد درمان بيمارى (هر گونه بيمارى كه باشد) مستقيماً وابسته به عمل نيروى شفابخشى طبيعت موجود در بدن انسان است.
تاريخچه شكل گيري اين روش چيست؟ بيمارى تنها يك پديده ناشناخته نامطلوب نيست كه پزشك از ابتداى پيدايش علايم ظاهرى آن بكوشد با استفاده از عوامل خارجى (داروها) آن را سركوب كند، بلكه بازتاب و نمايش كوشش بدن انسان براى بازسازى تعادل و توازن انرژى‏هاى درونى است كه آشفته و كم و زياد شده‏اند. بنابراين درمان بيمارى و بازيابى تندرستى، بى‏ترديد كار طبيعت است كه نيروهاى آن به تنهايى، يا با يارى داروهاى پزشكى و اصلاح روش زندگى، سرانجام تعادل انرژيايى بدن را بازسازى مى‏كنند. اساس اين روش كشف و رفع ريشه مولد بيمارى است خواه چنان زمينه‏اى شيميايى باشد (كجروى در خوردن، نوشيدن، تنفس، دفع و غيره)، خواه مكانيكى باشد (حالات زيان‏آور رفتارى و سوءاستفاده از بدن به ويژه بدشكلى ستون فقرات، انقباض عضلات، مفاصل سخت يا خراب شده و غيره)، يا روانى - ذهنى باشد (نگرانى، افسردگى، وسواس، اسكيزوفرنيا و غيره) .آنچه او مى‏كوشد انجام دهد اصلاح كليّت وجود شخص بيمار و شيوه زندگى اوست نه سركوب كردن و رفع كردن علائم ظاهرى بيمارى او. روش اجرا چگونه است؟ درمانگران طبيعت درمانى چون ديگر پزشكان از آزمايش‏هاى خون، ادرار، عكس‏بردارى با پرتو ايكس و غيره استفاده مى‏كنند. افزون بر آن‏ها، درمانگران طبيعت درمانى از روشى كه سوءاستفاده از بدن به ويژه بد نشستن، بد راه رفتن، بد ايستادن و غيره را مشخص و اصلاح مى‏كند نيز استفاده مى‏كنند. درمانگر طبيعت درمانى مى‏كوشد روشن كند وضعيت نامطلوب بيمارش نتيجه اين گونه سوءاستفاده‏ها هستند يا نه. از زاويه ديگر پرداختن به اصلاح تغذيه بيمار نقطه آغاز هر كوشش درمانى به روش طبيعت درمانى است. درمانگران طبيعت درمانى باور دارند كه بسيارى از دردها و ناراحتى‏ها و بيمارى‏ها مولود ذهن آشفته يا كج‏پندار هستند. نكته اصلى در اين نگرش اين است كه آزادسازى ذهن از فشارهاى روانى و تجربيات تلخ به بدن امكان مى‏دهد خود را بازسازى كند و نيروهاى طبيعى خود را به طور كامل در شفاى بيمارى‏ها به كار گيرد. چنين است كه درمانگران طبيعت درمانى با استفاده از همه عوامل و وسايل معقولى كه در دسترس دارند مى‏كوشند به بيمار كمك كنند شيوه زندگى خود را اصلاح كند و تعادل طبيعى آن را به آن بازگرداند. اين روش چه كاربردي دارد؟ روش طبيعت درمانى نتايج خوبى در درمان بيمارى‏هاى زير نشان داده است: بيمارى‏هاى روده‏اى، گلو درد، ناراحتى‏ها و زخم و تورم جدار معده، برونشيت و ديگر ناراحتى‏هاى تنفسى، بواسير، انواع ناراحتى هاى دستگاه گوارش و جگر، دردهاى مهره‏اى و مفصلى، برخى انواع آرتروز و رماتيسم، سرماخوردگى، انواع عفونت‏هاى داخلى، انواع افسردگى‏ها، اختلالات عصبى - روانى، بيمارى‏هاى مولود كمبود ويتامين ها و مواد معدنى ضرورى، انواع سردردها و ديگر دردهاى ناشناخته، خستگى‏ها و ناتوانى‏هايى كه علل ناشناخته دارند، آبريزش بينى و حساسيت‏هاى مزمن، نقرس، فشار زياد خون، چربى زياد خون، چاقى و حتى بيمارى‏هاى خيلى خطرناك چون بيمارى قند و سل ريوى

تأثير طبيعت در به اختيار در آوردن استرس
تماشاي مناظر طبيعي زنده نه تنها از ميزان استرس افراد مي‌كاهد بلكه از عواقب آن مانند ناراحتي‌هاي قلبي و پرخاشگري كم مي‌كند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري هلث دي نيوز، توجه بيش از اندازه به مقوله تكنولوژي، فوايد طبيعت زنده در تسكين استرس را مي‌پوشاند.
براساس تحقيقات انجام شده از سوي محققان دانشگاه واشنگتن تماشاي مناظر طبيعي نه تنها از ميزان استرس مي‌كاهد بلكه از ايجاد ناراحتي‌هاي قلبي كه در نتيجه استرس ايجاد مي‌شود، كم مي‌كند.
تاریخچه ی سیزده بدر
همانطور که پیشینه ی جشن نوروز را از زمان جمشید میداننددرباره ی سیزده به در هم روایت هست که :جمشید شاه پیشدادی روز سیزده نوروز را در صحرای سبز و خرمخیمه و خرگاه بر پا می کند و بارعام می دهد و چندین سال متوالی این کار راانجام می دهد که در نتیجه این مراسم در ایران زمین به صورتسنت و آیین درمی آید و ایرانیان از آن پس سیزده بدر را بیرون ازخانه در کنار چشمه سارها و دامن طبیعت برگزار می کردنداما برای بررسی دیرینگی جشن سیزده به در از روی منابع مکتوب ،تمامی منابع مربوط به دوران قاجار می باشند و گزارش به برگزاری سیزده به در در فروردین یا صفر داده اند ، از همین رو برخی پژوهشگرانپنداشته اند که این جشن بیش از یکی دو سده دیرینگی ندارداما با دقت بیشتر در می یابیم که شواهدی برای دیرینگی این جشن وجود دارددکتر غیاث آبادی پژوهشگرتاریخ وفرهنگ ایران باستان و باستان ستاره شناسدر این باره به گسترش بسیار، تنوع و گوناگونی شیوه های برگزاری این جشن اشاره می کند که بر پایه ی قواعد مردم شناسی و فرهنگ عامه ،هر چقدر دامنه ی گسترش باوری فراخ تر و شیوه های برگزاری آن متفاوت تر باشد ، نشان دهنده ی دیرینگی بیشتر آن است.همچنین مراسم مشابه ای که به موجب کتیبه های سومری و بابلی از آن آگاهی داریم، آیین های سال نو در سومر با نام « زگموگ » و در بابل با نام « آکیتو» دوازده روز به درازا می کشیده و در روز سیزدهم جشنی در آغوش طبیعت برگزار می شده.بدین ترتیب تصور می شود که سیزده بدردارای سابقه ای دست کم چهار هزار ساله است.